Er zijn allerlei manieren waarop je blogs kan inzetten in jouw online marketingstrategie. Gebruik ze om beter vindbaar te worden via Google, kleur de social media kalender ermee in of bouw dankzij de blogs een eigen database. Meer weten? Lees dan verder!
- Blogs in SEO-strategie
Veel bedrijven gebruiken landingspagina’s met een SEO-tekst om meer bezoekers naar de website te trekken. Maar dat kun je ook doen met blogs. Door te schrijven over onderwerpen waar veel op gezocht wordt, trek je constant lezers via Google.
Je moet dan eerst achterhalen op welke onderwerpen veel wordt gezocht. Dat kan door middel van een zoekwoordenonderzoek. Andere opties daarvoor zijn de tool ‘Answer The Public’, de zoekwoordplanner van Google of suggesties die verschijnen in de zoekbalk van Google.
Als je de zoekwoorden hebt bepaald, is het belangrijk dat je die op de juiste manier verwerkt in je blog. Daarvoor kun je onze handige SEO-checklist gebruiken.
Een blog hoeft overigens niet altijd een lopende tekst te zijn, maar kan ook antwoord geven op veel gestelde vragen. Google geeft namelijk voor elk onderwerp een aantal vragen die veel gesteld worden. Geef jij antwoord op die vragen en pakt Google jouw antwoord op, dan zul je zien dat dit leidt tot meer vertoningen in Google.
- Verbeter je linkprofiel met externe links
Eén van de factoren voor het SEO-succes van je hele website is je linkprofiel. Door de blogs op een externe website te laten plaatsen met een link naar jouw website, versterk je jouw linkprofiel. Daarmee vergroot je de kans dat de pagina’s die je hebt geoptimaliseerd voor SEO goed scoren. Zo kan je dus met één blog ervoor zorgen dat meerdere pagina’s van jouw website beter scoren in de zoekresultaten.
- Eén blog, meerdere posts op social media
Gebruik de blogs om actief te worden of te blijven op social media. Je kan de blog natuurlijk met één post onder de aandacht brengen, maar wil je het echt efficiënt doen, knip de blog dan op in meerdere berichten.
Schrijf je bijvoorbeeld 5 tips over de inzet van blogs in jouw online marketingstrategie, dan kun je de blog als geheel delen met je volgers, maar je kunt ook elke week één tip delen. Zo helpt één blog je om vijf weken zichtbaar te zijn.
- Blog advertentie
Als het goed is, heeft het onderwerp van de blog te maken met de producten die je verkoopt of diensten die je verleent. En dus kun je de blog ook inzetten om mee te adverteren. Dat is een goede afwisseling met de standaard advertenties die je misschien al hebt lopen. Bovendien is het originele content, waarmee je mogelijk een andere doelgroep aanspreekt.
- Start met bloggen, start met mailen
Blogs lenen zich uitstekend voor e-mailmarketing. Grijp de blog aan om te starten met een nieuwsbrief (en verwerk daarin meteen wat meer commerciële boodschappen). Of stuur de blog in z’n geheel naar geïnteresseerden. Daarmee ben je op regelmatige basis weer even zichtbaar met je bedrijf.
- Bouw je eigen database
Heb je nog geen database met mailadressen? Gebruik de blogs dan om mailadressen te verzamelen en een bestand op te bouwen met potentiële nieuwe klanten. Laat mensen hun mailadres invullen, voordat ze bijvoorbeeld een blog met handige tips van je krijgen. Wil je het nog aantrekkelijker maken, geef dan niet één blog weg in ruil voor het mailadres, maar maak van meerdere blogs een kennisdocument, whitepaper of e-book.
Bonustip 1: Lezer klant
Om ervoor te zorgen dat de bezoekers niet alleen maar de blog lezen, maar op een gegeven moment ook klant worden, zijn nog een aantal zaken van belang. Verwerk bijvoorbeeld een goede call-to-action (CTA) in de blog. Die kan gericht zijn op het bestellen van producten of het opnemen van contact.
Daarnaast is het belangrijk om bijbehorende producten weer te geven. Gaat een blog over de nieuwste Mercedes, dan is het handig om ergens op de pagina een link te plaatsen naar nieuwe Mercedes waarover de blog gaat. De link kan in de geschreven tekst zitten, maar ook in een overzicht met gerelateerde pagina’s onderaan de blog.
Bonustip 2: Lekker lezen
Het succes van de blogs wordt ook bepaald door de leesbaarheid. Een goede blog heeft een korte, krachtige inleiding die direct de interesse wekt van de lezer. Geef verder een duidelijke uitleg van het onderwerp en leg uit waarom het relevant is voor je doelgroep. Zorg ook voor een duidelijke structuur en houd de tekst overzichtelijk door tussenkopjes en bulletpoints te gebruiken.
Meer weten, meer blogs
Benieuwd naar meer informatie over een goede marketingstrategie? Lees dan ook onze andere blogs: