Banners, grote afbeeldingen aan de zijkant van de pagina of wat opdringeriger: pop-ups. Het valt je misschien niet eens meer op, want je bent volledig gewend aan deze online advertenties. Maar ze kunnen wel degelijk de aandacht trekken en interesse wekken voor jouw bedrijf of product. Wil je weten hoe je een succesvolle online advertentie maakt? In deze blog zetten we handige tips op een rij.
Online advertenties zoals banners, afbeeldingen en pop-ups zijn een krachtig middel om jouw doelgroep te bereiken en te overtuigen. Het doel is om de aandacht van mensen te trekken, hen te overtuigen en tot actie aan te zetten. Hoe maak je nu een goede online advertentie?
1. Aantrekkelijk design
Een aantrekkelijk design is een belangrijke factor voor een succesvolle online advertentie. Jouw advertentie moet eruit springen. De aandacht trekken. Interessant zijn, en niet irritant. Allemaal dingen waar het design invloed op heeft. Door kleurgebruik, subtiele vormen en de juiste hoeveelheid tekst zorg je voor een totaalplaatje met een fijne uitstraling. Je hebt best veel kennis en kunde nodig als je dat écht goed wilt doen.
2. Relevantie
Een online advertentie moet relevant zijn voor de doelgroep om effectief te zijn. De advertentie moet aansluiten bij de interesses en behoeften. Als je een chique wijnfles-opener verkoopt, dan moeten de afbeelding en tekst daarbij aansluiten en natuurlijk geen goedkope uitstraling hebben.
3. Call-to-action
Een goede call-to-action is essentieel om de doelgroep te stimuleren tot actie over te gaan. De call-to-action moet duidelijk en specifiek zijn en moet aangeven wat de doelgroep moet doen na het zien van de advertentie. Een goede call-to-action kan leiden tot meer conversies en uiteindelijk meer omzet. ‘Bestel nu’, ‘neem contact op’ of ‘vraag offerte aan’ zijn daar goede voorbeelden van.
4. Opvallende kleur
Het gebruik van een opvallende kleur kan de aandacht trekken en ervoor zorgen dat bepaalde elementen meer opvallen. Het is belangrijk om te weten welke kleur het beste werkt voor jouw doelgroep en jouw boodschap, want elke kleur kan een andere emotionele reactie oproepen. Door te experimenteren en te testen kan je bepalen welke kleur het beste werkt voor jouw online advertentie.
5. Testen, testen, testen
Test meerdere banners en voer op basis van gemeten resultaten wijzigingen door. Het testen van online advertenties is een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van de advertentie. Door te testen kan je bepalen welke versie het beste werkt voor jouw doelgroep en welke elementen van de advertentie geoptimaliseerd kunnen worden. Het is belangrijk om te blijven testen en te meten om de effectiviteit van de advertentie te verbeteren.
6. Move it!
Bewegende banners kunnen de aandacht van de doelgroep trekken en ervoor zorgen dat de boodschap opvalt. Het gebruik van bewegende beelden kan ook irritant zijn, dus het is belangrijk om de balans te vinden tussen opvallen en niet storen.
7. Duidelijkheid
Een goede online advertentie is duidelijk en concreet. Omschrijf duidelijk het product dat je wilt verkopen en toon een foto van het product in de advertentie. Mensen beslissen in een paar tellen of ze klikken, dus zorg er ook voor dat de boodschap van de advertentie meteen alles duidelijk maakt.
8. Herkenbaarheid
Zorg dat de stijl van de banner en advertentie overeenkomt met de huisstijl van je bedrijf. Op die manier zorg je voor herkenbaarheid bij de doelgroep en vergroot je de kans dat zij je bedrijf herkennen en vertrouwen. Een herkenbare stijl kan ook bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf en de betrokkenheid van de doelgroep.
9. USP’s benoemen
Een goede online advertentie maakt meteen duidelijk waarom mensen bij jouw bedrijf moeten zijn voor een product of bepaalde dienst. Verwerk daarom je belangrijkste unique selling points (USP’s) erin. Doe je bijvoorbeeld als enige in jouw branche aan gratis verzending of een vrijblijvend adviesgesprek, benadruk dat dan!
10. Sense of urgency
Ten slotte moet niet alleen duidelijk worden waarom mensen bij jouw bedrijf moeten zijn, geef ook antwoord op de vraag: waarom nu? Waarom moeten ze niet langer wachten met het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product? Voorbeelden hiervan zijn kortingsacties die beperkt geldig zijn of de bekende kreet: op = op.
Online advertenties in jouw marketingstrategie
Het ontwerpen en plaatsen van goede online advertenties is een belangrijk onderdeel van een goede marketingstrategie. Meer weten over hoe je ze kan inzetten? Neem gerust contact met ons op, we vertellen je graag meer of helpen je graag.