Hoe werkt een zoekmachine?

Goede ranking in zoekmachines zoals Google? Zo werkt dat!

Als je een website hebt, is het hebben van een goede SEO-ranking in de zoekmachines essentieel voor het aantrekken van bezoekers en het vergroten van je online zichtbaarheid. Maar hoe werkt SEO-ranking eigenlijk? In deze blog zetten we de belangrijkste factoren op een rij. 

SEO staat voor Search Engine Optimization en is een reeks technieken die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Het is een ingewikkeld en voortdurend veranderend proces (waarmee we je niet lastig zullen vallen), maar er zijn een aantal belangrijke factoren die van invloed zijn op de SEO-ranking van een webpagina. De drie belangrijkste factoren zijn techniek, content en populariteit. Samen wordt dit ook wel de SEO-driehoek genoemd.

  1. Content optimalisatie

De eerste is een inkoppertje: de zoekwoorden. De woorden, zinnen en vragen die mensen intypen in zoekmachines om de juiste informatie, producten of diensten te vinden. Die woorden moeten natuurlijk terugkomen op jouw website. Door deze zoekwoorden slim te integreren in je website en inhoud, kan Google begrijpen wat de website te bieden heeft en deze beter rangschikken voor die zoekwoorden. Zodat mensen die op zoek zijn naar tomaten niet uitkomen bij een webpagina over komkommers. 

Het is verstandig om voor elk zoekwoord waar zoekvolume op zit een aparte pagina te maken. De zoekwoorden moeten in meerdere elementen van die pagina terugkomen. Het belangrijkste woord of een combinatie van woorden moet onder meer staan in de H1-titel, meta description en url. Ook moet het een aantal keer terugkomen in de tekst en helpt het als het zoekwoord verwerkt is in de naam van de afbeelding. Gebruik onze checklist voor het optimaliseren van de pagina’s.

  1. Kwaliteit van de inhoud

Niet alleen de letterlijke zoekwoorden, maar ook de kwaliteit van de inhoud óver die zoekwoorden is van groot belang voor de ranking van jouw website. Google houdt van inhoud die nuttig en informatief is en die regelmatig wordt bijgewerkt. Het is daarom verstandig om concurrenten te analyseren om te kijken wat Google kwalitatieve content vindt.

Websites met goede inhoud en regelmatige updates zullen hoger worden gerangschikt dan websites met slechte inhoud of inhoud die niet up-to-date is. Als jouw pagina mooi is geoptimaliseerd voor de zoekwoorden ‘tomaten kopen’, maar de tomaten die je aanbiedt op die pagina al lang niet meer te koop zijn; dan heeft Google dat door en kelder je in de ranking. 

  1. Websitestructuur

Het is van belang dat belangrijke pagina’s niet ‘te diep’ in de website liggen. Als je veel pagina’s wilt toevoegen, is het verstandig om gebruik te maken van (sub-)categorieën. Ook is goed om te onthouden dat hoe meer pagina’s van een website verwijzen naar een bepaalde pagina (interne links), hoe beter deze pagina wordt beoordeeld door zoekmachines. Bovendien is de technische structuur van de website belangrijk. Google moet gemakkelijk door je website kunnen navigeren om te begrijpen wat je te bieden hebt en moet alles kunnen lezen. 

  1. Verbeter je linkprofiel

Populaire websites ranken beter dan minder populaire websites. Google beoordeelt de populariteit op basis van het aantal links op andere domeinen naar jouw website. Heb je er heel veel, zijn deze relevant en zijn dit hele populaire websites, dan behaal je hogere posities in zoekresultaten. Het kan daarom een interessante optie zijn om links in te kopen via Hulc en Whitepress of bijvoorbeeld partners te benaderen met de vraag of ze een link naar jouw website willen plaatsen. 

  1. Goede gebruikerservaring

Een landingspagina met een goede gebruikerservaring kan ook zorgen voor een hogere SEO-positie. Als de pagina snel laadt, mobiel vriendelijk is en gemakkelijk te navigeren, verschijn jij hoger in de zoekmachines. Zorg er dus voor dat jouw website een fijne plek is om te zijn. 

  1. Techniek

Google crawlt vaak niet alle pagina’s van een website. Het is daarom belangrijk om aan te geven welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder belangrijk. Ook is het cruciaal dat Google je website goed kan lezen. Dit doe je bijvoorbeeld met de robots.txt, een klein tekstbestandje in de root van een website. Ook is het goed om een sitemap toe te voegen en te zorgen voor een veilige website, zo worden ‘https websites’ bijvoorbeeld hoger weergegeven dan ‘http websites’.

Ten slotte is het verstandig om de broncode van de pagina te optimaliseren. Bekijk of de titels wel daadwerkelijk een H1 zijn en voeg meta tags toe waar nodig. Google leest namelijk de broncode van een pagina en als hier fouten in staan, dan pakt Google de verkeerde informatie.

  1. Maximaliseer de kliks

Met een paar simpele handelingen kun je zorgen voor nog meer kliks (en dus bezoekers). Maak bijvoorbeeld aantrekkelijke zoekresultaten door meta descriptions, pagina titels en schematische opmaak toe te voegen. Ook kun je afbeeldingen en video’s toevoegen met relevante zoekwoorden, waardoor je vindbaar wordt in Google Video en Afbeeldingen. En door een ‘Mijn bedrijf account’ aan te maken in Google word je beter vindbaar in lokale resultaten en in Google Maps.

Een voortdurend proces

Het optimaliseren van je SEO-ranking is essentieel voor online succes. Met de voortdurende veranderingen in de zoekalgoritmes van Google is het belangrijk om goed op de hoogte te blijven en constant bezig te blijven met het optimaliseren van je SEO-strategie. Alleen dan blijf jij in de top van de zoekresultaten. Houd daarom regelmatig de website van Result Based in de gaten voor nieuwe blogs met handige tips of neem contact met ons op voor hulp en advies.

Deel dit bericht met collega's!

Gerelateerde artikelen